Backland

Kunstenaar: Giulia Cenci

Backland onderzoekt de relatie tussen mens en natuur, door een scenario te creëren waarin overblijfselen van door de mens gemaakte objecten samensmelten met het bos. Het gebladerte omlijst de botten van de menselijke ervaring en maakt een nieuw geheel. Hiermee laat Backland de complexiteit van de werkelijkheid zien, waarbij de toeschouwer niet meer, zoals gebruikelijk, zelf vanuit het middelpunt van de wereld toekijkt. Eerder is hij een van de, betrekkelijk willoze, onderdelen van Cenci’s meeslepende scenario.

Fotografie: Wim Dooren

Giulia Cenci uses existing elements such as agricultural tools and other metal architectural fragments to create new installations and assemblages that are surrealist in nature, revealing the 'invisible' with anthropomorphic figures.

Her materials and found objects and sculptural elements are transformed and linked together in an intuitive working process, resulting in very exciting assemblages that carry a social statement within them.

Giulia Cenci attacks industrial progress and technological superpower with a critique expressed through an inverse mechanism: showing the ruins of industrial civilisation, the finds of mechanised agriculture and the corpses of a failed civilisation. The artist, in the role of a new demiurge, reworks the pieces to restore life with them into disturbing figures, in whose forms and appearance all the failures of modern society are revealed.

Fotografie: Wim Dooren

In het bos bij het openluchttheater aan de Hezenes is sinds september 2022 Backland van de Italiaanse kunstenaar Giulia Cenci (1988) te zien. Backland onderzoekt de relatie tussen mens, natuur en samenleving. Daartoe vermengt Cenci gevonden en achtergelaten objecten met in mallen gegoten, gestolde aluminium vormen en voegt dan alles bijeen in imposante installaties. Cenci geeft met haar werk commentaar op onze wereld, de maatschappij en de onbeheerste macht van de technologie. Die kritiek geeft ze door het tegendeel te laten zien. Ze toont ons haar ruïnes en wrakken van industriële voortbrenging en de ledematen van overledenen uit een mislukte beschaving. De kunstenaar in de rol van een schepper die met losse, onsamenhangende onderdelen haar eigen wereld maakt. In die wereld staan dood en verderf centraal.


Shakespeare beschreef de onmogelijkheid om je aan te passen, je te vermommen of jezelf te verstoppen. De Shakespeariaanse thema’s van schoonheid, leven en dood vormen ook bij Cenci de spiegel die zij haar kijkers voorhoudt. Of zoals Cenci zelf zegt: “Een reactie op waar ik van houd en wat ik haat in de realiteit van de wereld.”


In de installatie Backland is kijken en bekeken een ander belangrijk thema. Vooral het hoofd gemonteerd op het frame van een autostoel verwijst daarnaar. Maar het werk verwijst ook naar de verdeeldheid in de menselijke houding ten opzichte van de natuur. De ledematen op het bed zijn de confrontatie met de onvermijdelijke lelijkheid van dood en verval. Cenci presenteert niet de droom, maar de nachtmerrie. Een nachtmerrie die tot nadenken kan stemmen, die ons wakker kan schudden. Het gebladerte omlijst de botten van de menselijke ervaring en maakt zo een gestaag ontwikkelend weefsel, een nieuw geheel.

Impressie Backland - Installatie in beukenbos nabij Shakespeare theater

Block error: "Call to a member function url() on null" in block type: "download"

lees meer

praktisch

Bekijk alle evenementen van dit moment en plan uw bezoek.

Giulia Cenci

Giulia Cenci, Cortona, 1988, studeerde eerst aan de Academie voor Beeldende Kunst in Bologna. verwierf later haar Master of Fine Arts aan de Academie St. Joost in Den Bosch/Breda. Met steun van het MondriaanFonds was zij artist in residence aan de Ateliers in Amsterdam (2017). Zij won de Baloise Art Prize voor haar project Spazio A op Art Basel in 2019. Van 3 september tot 9 oktober 2021 had zij een solo tentoonstelling bij Galerie Fons Welters in Amsterdam. Van 17 juni t/m 17 september 2023 exposeert Cenci met zesentwintig andere kunstenaars op de IJsselbiënnale 2023.

Ontdek meer over Giulia Cenci